Course Offerings

Prof. Hannes Brunner

Fine Arts / Sculpture

Kolloquium

MONDAYTALK

english below

Bildhauerei, weißensee kunsthochschule berlin
Prof.Hannes Brunner und Ulrike Mohr, Dozentin
Marié Nobematsu-Le Gassic, Tutorin:
 
jeweils montags  14-16 Uhr; erstes Treffen Online: Montag, 20.4.2020, 14:00 Uhr
SOCIAL SCULPTURE VERSUS CHALLENGED PUBLIC SPACE
my mood, how I spend my time and the people I spend it with 

Abstract:
Wir möchten die Zeit im Sommer 2020 nutzen, gemeinsam - und mit der vorgegebenen physischen Distanz - die materialisierbare, fragmentierte Beziehung von Mensch/Material und Mensch/Mensch zu erforschen. Unser eigenes Gesicht bekommt durch Telekonferenzen eine weiterführende Bedeutung. In ihrem Buch „Mille plateaux“  haben Gilles Deleuze und Félix Guattari der »Erschaffung des Gesichts« ein eigenes Kapitel gewidmet, in dem sie das Gesicht als Schema von der Vorstellung absetzen, dass es bei der »Vergesichtlichung« unterschiedlichster Phänomene der natürlichen und technischen Umwelt um ein Projekt der Ähnlichkeitsmachung und der Anthropomorphisierung geht. Dem gegenüber steht der physische Raum, normalerweise kollektiv erfahrbar, aber schon seit einigen Dekaden zu pittoresken, fragmentierten Formen für den digitalisierten Handelsplatz kapitalisiert und von einer ökologischen Gestaltungs-verantwortung ausgeklammert. Die Vertrauensbasis, wie Ungewissheiten verhandelt werden, bekommen neue Sprachrohre und damit auch neu zu gestaltende Formen.

Vorgehen:
Im städtischen Aussenraum ist ein Platz reserviert, welcher von den Teilnehmenden alleine in klar verhandeltem Rhythmus aufgesucht werden kann, um daselbst aktiv, konstruierend, hinzufügend, abtragend, etc., das Verhältnis zu Material und sich selbst zu erforschen (space 1: Lobe Laderampe, Gesundbrunnen Berlin). Ein weiterer öffentlicher Platz wird besprochen, worüber Strategien der Interventionen überlegt werden (space 2: Rondell beim Mariannenplatz, Berlin). Die digitale Konferenzplattform wird allen Teilnehmenden als Relais-Station für den gedanklichen Austausch zur Thematik der sozialen Skulptur dienen  (zur Community of practice als epistemische Gemeinschaft, die sich um gewisse Sichtweisen auf die Welt und das eigene Handeln darin bilden. Zitat von Felix Stalder. Kultur der Digitalität).

Fragestellungen zur Projektgestaltung: 
Wie entwickelt man eine kollektive Skulptur durch Online-Versionen?
Wie gestaltet man öffentliche Räume in technologisch nicht zugänglichen Bereichen?
Wie kann man ohne örtliche Gleichzeitigkeit kollektiv an einem Ziel dran bleiben? 

Bibliothek: 
Das Projekt wird mit folgenden Texten begleitet (weitere werden hinzugefügt) a.o.:
- Bruno Latour: Das Terrestrische Manifest: Politics in the New Climatic Regime. 2018
- Gilles Deleuze, dt Erschaffung des Gesichts, Schizophrenie und Gesellschaft.
- Donna A. Haraway: Staying with the trouble / dt. Unruhig bleiben
- Anna Lowenhaupt Tsing, The Mushroom at the End of the World. 2015
- Mark Fisher: Kapitel 2 - Was wäre, wenn Sie protestieren würden und alle kommen würden?
- Timothy Morton: Humankind - solidarity with non human people; Kapitel vier: Species
- Gilbert N. Lewis on Detailed Balancing, the Symmetry of Time, and the Nature of Light.
- Alan Weisman: Die Welt ohne uns
- Film „Surrogates“

MONDAYTALKS  Sommer 2020

english

Sculpture department, weißensee kunsthochschule berlin
Prof.Hannes Brunner and Ulrike Mohr, Dozentin
Marié Nobematsu-Le Gassic, Tutor:
 
every monday; first meeting online: Monday April 20 2020, 2 p.m.
 
SOCIAL SCULPTURE VERSUS CHALLENGED PUBLIC SPACE
my mood, how I spend my time and the people I spend it with 

Abstract:
We would like to use the time in Summer 2020 to explore together – within the given physical distance – the materializable, fragmented relationship of human/material and human/human. Through teleconferencing, our own face will take on a further meaning. In their book, A Thousand Plateaus (1980), Gilles Deleuze and Félix Guattari have dedicated a separate chapter to the "Creation of the Face", in which they set the face as a schema apart from the idea that the "face-making" of the most diverse phenomena of the natural and technical environment is a project of similarity and anthropomorphisation. In contrast to this, physical space, normally collectively experienced, has already been capitalized for several decades into picturesque, fragmented forms for the digitalized trading place and excluded from an ecological responsibility. The basis of trust, how uncertainties are negotiated, is given new mouthpieces and thus also forms to be newly designed.

Procedure:
One space has been reserved in an urban exterior site that can be visited by the participants alone in a clearly
defined rhythm in order to activate, construct, add, remove, etc., and explore the relationship between material
and ourselves (space 1: The Loading Dock at Lobe, Gesundbrunnen Berlin ). Another public place is discussed, about which strategies of the intervention are considered (space 2: Rondell at Mariannenplatz). The digital conference platform will serve all participants as a relay point for the exchange ideas on the theme of social sculpture (the Community of Practice as an epistemic collective, which is formed around certain perspectives on the world and their own actions therein. Quote from Felix Stalder. Culture of Digitality).


Questions about the project design:
How to develop a collective sculpture through online versions?
How do you design public spaces in technologically inaccessible areas?
How can one collectively stay on target without local simultaneity?

Books
Down to Earth: Politics in the New Climatic Regime. Latour, Bruno. 2017
Staying with the Trouble. Haraway, Donna A. 2016
The Mushroom at the End of the World. Tsing, Anna Lowenhaupt. 2015
Excerpts
A Thousand Plateaus: Ch. 7 Year Zero: Faciality. Deleuze, Gilles & Guattari, Félix. 1987
Capitalist Realism. Chapter 2: What if you held a protest… Fisher, Mark. 2009
Humankind. Chapter 4: Species. Morton, Timothy. 2017
Optional / Reference
G.N. Lewis on Detailed Balancing, the Symmetry of Time, and the Nature of Light. Stuewer, Roger H. 1975
The Symmetry of Time in Physics. G.N. Lewis. 1930
The World without Us. Weisman, Alan. 2007

Summer Semester 2020

1. and 2. study-segment

Weekday : Montag

Cycle : Wöchentlich

Time: 12.00 h – 14.00 h

Start : 01.04.20

End : 13.07.20

Location : n.n.


Compulsory : PFLICHT

Number of participants : 20 (0)

Hours/week : 3

Hours : 45

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